Çeşitli reklamlar ve kampanyalar yapılarak, “işitme cihazı” adı altında satılan ses yükselticilerine Avrupa’nın ardından bir yasak da ABD’den geldi. Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi (FDA), işitme cihazına benzeyen bir yapıda ürün kabinleri yapılarak satılan ürünlerin satışına kısıtlama getirdi. Avrupa’da ise ilk olarak Almanya yükselticilerin “işitme cihazı” ifadesi kullanılarak satılmasını yasakladı.
Artan şikayetlerin birçok ülkeyi harekete geçirdiğini belirten sekör yetkilileri, “Ülkemizde de düzenleme ve sınırlamaya ihtiyacın olduğu açıktır, yetkililerin kısa zamanda soruna el atmaları kamu yararına olacaktır” diye konuştu.
“İŞİTME KAYBI OLAN YÜKSELTİCİ KULLANAMAZ” UYARISI
Bu konuda bilgi veren İşitme Cihazları Akustik Akademi’ Derneği (İCAAD) Başkanı Mehmet Emin Ağaç, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de işitme cihazı gibi gösterilerek ses yükselticilerinin satışının yaygınlaştığını ve vatandaşların mağdur edildiğine dikkat çekti .
Ağaç, “İşitme kaybı olanlar yükseltici kullanamazlar. Bu cihazlar sağlık açısından büyük zarar veriyor. Nitekim, ülkemizde de bazı TV kanallarında ve internette satılan bu ürünlerin işitme kaybının telafisine yönelik kullanılması ve alınması sakıncalıdır. Geri kalan duyumu da yok edebilir, kulağın doğal ömrünü kısaltır. İşitme cihazını kullanan kişide akustik travma oluşturup, işitme kaybına yol açıyor. Algılamayı yok ediyor. Sinir sistemine zarar veriyor. Bu nedenle, ABD’nin aldığı karar çok olumlu. Örneğin; ABD’de TV kanallarında artık bu ürünlerin reklamları yapılamayacak. Nitekim, Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi’nin (FDA) rehberlik kılavuzunun açıkça belirttiği üzere, “Ses yükselticilerin pazarlamacılarının, Federal Gıda, İlaç ve Kozmetik (FD&C Yasası) ve 21 CFR 824 kanuna uygun davranmaları, çok ince bir çizgide hareket etmeleri gerekecektir” dedi.
PAZAR HIZLA BÜYÜYOR
“Teknolojik gelişme, çevre sorunları, gürültü, stres, antibiyotikler, v.s. gibi faktörler nedeniyle işitme kaybı sorunu artıyor. Bu nedenle, tüm dünyada işitme cihazına ihtiyaç arttı. Pazar hızla büyüyor” diyen Ağaç şöyle devam etti:
“Ancak, işitme cihazlarının alıp kullanmanın belirli prosedürü olduğu için, fiyatların da hem ürün hem de hizmet maliyetini beraberinde getirmesi bazı vatandaşlar için fiyatları yüksek kalabiliyor. Almakta zorlanan belirli bir kitle olması nedeniyle, bazı pazarlama firmaları, işitme cihazına benzeyen bir yapıda ürün kabinlerini yaparak “duyma zorluğu çeken kitleyi ucuz ve fonksiyonsuz cihazlarla aldatmaya çalışmaktadır. Dünyanın birçok yerinde bu firmaları veya şahısları görmek mümkün.”
KAYNAK:https://www.milliyet.com.tr/ses-yukseltici-cihazlara-siki-takip/ekonomi/detay/1801973/default.htm